מאת עו”ד שירלי גינזבורג
טיפולי השיניים של היום אינם הטיפולים של פעם.
אם בעבר פנינו לרופא השיניים במקרה של בעיה או כאב, כיום, עם ריבוי הטכנולוגיות והטיפולים, אנו פונים לרופא שיניים גם כדי לשפר את המראה (אורתודונטיה, שן סדוקה, רווח בין השיניים) ואף לצורך טיפולי אסתטיקה של השיניים כדוגמת ציפויים והבהרות שיניים, ואפילו לצורך שיפור אסתטיקת החיוך והפנים.
רופא שיניים, כמו כל רופא ומטפל כהגדרתו בחוק זכויות החולה, חב חובת זהירות כרופא סביר. החובה מתגברת כאשר עסקינן בטיפולים אלקטיביים ואסתטיים, כאלה שאין להם דחיפות, כורח או צורך רפואי גרידא.
מרבית רופאי ומרפאות השיניים בישראל הן פרטיות, ובניגוד לרופאי קופ”ח או בתי החולים אשר נהנים ממעטפת מדיקולגלית, רופאי השיניים הפרטיים אמורים לפעול בעצמם על מנת להתעדכן בחידושים, הנחיות ומדיניות משפטית.
נגיף הקורונה נחת עלינו במפתיע.
הנחיות משרד הבריאות “צונחות” מהיום למחר ויש להתאים את הפעילות להנחיות ולהתפתחויות בשטח.
נכון למועד כתיבת מאמר זה, מרפאות השיניים יכולות להמשיך ולפעול תוך שמירה קפדנית על הנחיות משרד הבריאות ובכלל זה:
- שהייה של עד 10 מבקרים בו זמנית במרפאה;
- שמירת מרחק של 2 מטרים לפחות בין אדם לרעהו;
- יש לתשאל כל מטופל לגבי תסמינים רספירטוריים (חום, שיעול, קוצר נשימה) ובמקרה שהם מתקיימים יש להימנע ממתן טיפול שיניים;
- על פי הנחיות משרד הבריאות – במידה והמטופל חשוד בהדבקה או חייב בבידוד בית – אין לבצע טיפול שיניים בקהילה !
- בטיפולי שיניים דחופים במטופלים החשודים כנשאים/חולים בנגיף – יש להפנות למוקד קורונה בקופת החולים.
- בתקופת הקורונה וללא קשר אליה יש להקפיד על כללי מניעת העברת זיהומים (ניקוי מקדים, חיטוי, עיקור, משטחי עבודה ללא חריצים וכו’);
- התנהלות מדיקולגלית נכונה, לרבות החתמה על תוכנית טיפול, טופס הסכמה מדעת ייעודי ורשומה רפואית מקיפה.
בתקופת משבר הקורונה יש להקפיד בנוסף גם על:
- ביגוד מגן הכולל גם משקפי מגן, מסכה כירורגית ומגן פנים;
- ניקוי וחיטוי כל המשטחים בחדר הטיפולים;
- ניקוי וחיטוי משטחים מחוץ לחדר הטיפולים (ידיות, מעקה ואפילו מזוזה…).
ניהול סיכונים
מדיניות משרד הבריאות הינה כי בעת הנוכחית יש לבצע טיפולים רפואיים נדרשים והכרחיים. יש איסור לבצע “טיפולי יופי”.
ואם בכל זאת החלטתם כי יש הצדקה לבצע טיפול שיניים בעת הזו, אמליץ להחתים את מטופל על “נספח קורונה לטופס ההסכמה” המתשאל את המטופל שאלות רלוונטיות והמסביר כי בעת הנוכחית קיימים סיכונים מוגברים, לרבות הידבקות בנגיף והתחייבות המטופל לביצוע קפדני של הנחיות רופא השיניים.
כל משבר הוא הזדמנות
בעת הזו כשהמשק בהאטה ומספר המטופלים יורד, זה הזמן “לעשות סדר מדיקולגלי” בכל הניירת, בחוזים, בטפסי ההסכמה, בשאלון הרפואי, לבדוק בעין מקצועית את ביטוח האחריות המקצועית הרפואית – לשדרג את התשתית ליום שאחרי…
ולא פחות חשוב – זה הזמן להשקיע במטופלים. יותר זמן, יותר סבלנות, לבצע שיחות תשאול וביקורת יזומות, המטופלים הם המשאב היקר שלנו.
בריאות לכולם !
** כל האמור לעיל הינו בכפוף להנחיות ומדיניות משרד הבריאות שהתפרסמו במועד כתיבת המאמר
*** המידע המשפטי המוגש לעיל נכתב ונערך ע”י עו”ד שירלי גינזבורג במסגרת הרצאה משפטית לרופאים והוא מהווה מידע כללי וחלקי בלבד. השימוש במידע אינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי פרטני והמסתמך על מאמר זה בלבד ללא ייעוץ אישי עושה זאת על אחריותו הבלעדית.
———————————– ————————– ——————————–
עורכת-דין שירלי גינזבורג (LL.M)
שירותים משפטיים וניהול סיכונים לקהילה הרפואית, כולל ייעוץ משפטי בביטוח אחריות מקצועית רפואית.
0544-552213, 03-5714001
- עורכת דין, בוגרת תואר ראשון ותואר שני (מוסמך LL.M ) במשפטים ובוגרת מסלול ניהול סיכונים ברפואה מטעם אוניברסיטת תל-אביב.
- יועצת משפטית למוסדות רפואיים, בתי חולים, מעבדות, חברות ציוד רפואי, מרפאות ולרופאים פרטיים בתחומי הרשלנות הרפואית, ניהול סיכונים וייעוץ משפטי בביטוח אחריות מקצועית רפואית.
- מנחה סדנאות משפטיות לרופאים העוסקים בתחום האסתטיקה והשיניים.
- מרצה בפורומים מקצועיים וביטוחיים – מוסדות רפואיים, בתי ספר לאסתטיקה רפואית בתחומי הרשלנות הרפואית, ניהול סיכונים וביטוח אחריות מקצועית רפואית.